KeLAb ReMajA JIM

Thursday, March 23, 2006

KEJADIRI 06

Oleh: Muhannad Jamil, JIM N9

Assalamualaikum wrh wbt. Izinkan ana mengambil sedikit masa untuk melaporkan aktiviti KRJ yg berlansung kebelakangan ini.

Pada 4 hingga 5 Mac yg lalu telah berlangsung program KEJADIRI 06 di Rumah Anak Yatim Yayasan Abdul Rashid, Pantai, N.Sembilan. Seramai 11 org peserta telah mendaftar untuk program ini (6 lelaki dan 5 perempuan). Hanya 5 org peserta sahaja yg berasal dari N. Sembilan. Manakala 2 lagi dari KL dan selebihnya dari Melaka.

Alhamdulillah, secara keseluruhannya respon daripada adik2 peserta amat memberansangkan. Komen2 yg diberi ketika program tamat juga menunjukkan mereka sentiasa peka semasa mengikuti program ini.

Aturcara dimulakan dgn penyampaian dari Akh Shamsuri berkenaan mengenal potensi diri. Slps solat zohor, program disambung dgn ceramah dari Ust Zuhaidi berkenaan mengapa saya memilih Islam. Slps solat asar pula, riadhah yg dikendalikan oleh ana sendiri telah diadakan di kawasan kebun rumah anak-anak yatim tersebut. Masya Allah, pemandangan yg sungguh cantik. Kami telah mencuba permainan Sudoku,satu permainan tradisional Jepun (ikhwah patut cuba,seronok dan addictive ). Pada malamnya,iaitu selepas solat isyak, sesi bersama KARISMA telah berlangsung. Seramai 3 org wakil dari KARISMA (Akh presiden KARISMA dan 2 org wakil JK Pelapis) telah hadir. Alhamdulillah, adik2 peserta telah menunjukkan kecenderungan yg mendalam ttg penglibatan bersama KARISMA. Ditambah lagi dgn soalan2 'maut' ditamparkan kepada wakil KARISMA (cth soalan; kenapa mesti ada KARISMA sdgkan dah ada PMI dsb...teringat zmn belaja dulu ). Program menjadi meleret sehingga 12 tgh malam. Malangnya adik2 perempuan terpaksa
tidur tanpa ditemani mak cik JIMNS kerana makcik tersebut balik pada malam tersebut juga kerana takut...(sapela mak cik tu ye...hehehehe )

Program hari Ahad yg sepatutnya dimulakan dgn qiamullail hanya dilaksanakan oleh adik2 perempuan sahaja. Kebetulan ana terpaksa menghantar wakil2 KARISMA ke Terminal 1 pada jam 2.30 pagi, ana tidak pulang semula ke rumah anak2 yatim tersebut. Ana amanahkan anak2 usrah dari KMS utk memastikan qiam berlangsung spt yg dirancangkan. Ana tidak pulang semula ke lokasi kerana mata yg sudah terlalu mengantuk utk memandu ke Pantai. Lagipun jalan tersebut terlalu sunyi pada malam hari. Malangnya anak2 usrah tak boleh diharapkan (kasi malu budak2 laki je). Alasannya tidur lewat sangat sampai tak sedar. Pukul 7 pagi pula program dimulakan dgn team building yg dikendalikan oleh Dr. Khairil. Ceramah Membina Jatidiri di IPT pula menyusul dengan penceramah jemputan Dr. Hafidzi (Doktor-doktor je yg dtg utk hari ahad tu ). Program berakhir pada jam 12 tghari.

Kesimpulannya, program ini boleh dikatakan berjaya kerana kesungguhan yg telah ditunjukkan oleh para peserta. Walaupun bilangannya tidak begitu ramai, tetapi ana yakin banyak yang telah diperolehi oleh adik2 peserta. Ana yakin mereka akan terus istiqamah di IPT nanti. Alhamdulillah, kos yg ditanggung cuma sekitar RM 300++ sahaja kerana penginapan adalah percuma (Naim Jusri tanya, "Ni villa sape ni?" Ana jawab, "Anak-anak yatim punya" ). Senang citer, ada untung sket la program ni. So, spiritually dan financially ianya berjaya

Jzkk. Wassalam