KeLAb ReMajA JIM

Thursday, March 23, 2006

Program PEWARIS N9

Oleh: Muhannad Jamil, JIM N9

Assalamualaikum wrh wbt...

Sekali lagi ana pohon maaf kerana mengambil sedikit masa untuk membentangkan laporan aktiviti terkini KRJ NS.

Pada 18-19 Mac yang lepas, KRJ NS telah mengadakan satu program khusus untuk anak2 lelaki ahli JIMNS. Objektif program ini bertujuan supaya anak2 lelaki ahli JIMNS akan mengikut jejak langkah ayah dan ibu mereka. Anggaran peserta tidak melebihi 20 org. Program telah berlangsung di Pej JIMNS.

Alhamdulillah,dgn bantuan Allah swt, jumlah yg hadir mencapai angka 30 org. Lebih mengejutkan hanya 8 org sahaja merupakan anak ahli JIM. Selebihnya ialah anak2 org biasa (betul ke term ni?) dan ada juga seorang anak ikhwah ISMA.

Setelah siasatan dilakukan, rupa2nya TYDP JIMNS, Cikgu Basri telah mempromosikan program ini pada kawan2nya yg berada dlm PIBG SRI As Saidiyyah. Jd kesemua peserta merupakan bekas pelajar SRI As Saidiyyah. Memandangkan mereka ni semua dulu sekolah di As Saidiyyah, semua agenda malam tu tak menjadi . Kami rancang untuk menayangkan video As Syahid Muhannad at Tahir (bias betul ana ni ) dan animasi berkenaan Palestin. Bila ditanya siapa yang pernah tonton video2 tersebut,semuanya mengangkat tangan (penganjur sendiri pun belum pernah tonton video2 tu). Memandangkan kami dah buntu akal, kami tayangkan juga video tu.

Keesokannya, program dimulakan dengan qiamullail. Kali ni alhamdulillah berjaya. Malah, adik2 ini pula yang telah mengejutkan kami. Mereka nampak sungguh bersemangat untuk qiam. Selesai solat subuh, akh Saiful Islam telah menyampaikan kuliah subuh berkenaan taubat. Masya Allah,tiada sorang peserta pun yang nampak mengantuk. Semuanya segar bugar. Habis je kuliah, kami terus ke padang untuk main bola sepak. Bersungguh-sungguh mereka ni main,sampai ana termasuk longkang. Akh Saeed pula sampai 'terjaringkan gol' dan dia sendiri pun masuk dlm gol bergolek. Ganas betul adik2 ni. Boleh jadi mujahid gamaknya. Program diakhiri dengan sarapan di pejabat JIMNS.

Kesimpulannya, program telah mencapai objektifnya sebelum program berlangsung lagi. Ini kerana adik2 tersebut telah pun menonton video yang kami tayangkan 2 tahun yg lepas (kantoi kami kali ni). Alhamdulillah KRJ NS tahun ini digerakkan oleh tenaga muda sekitar pertengahan umur 20an dan masing2 masih bujang (Ana,24 tahun, Faiz, 25 tahun, dan Saeed, 26 tahun). Saiful Islam (23 tahun) je yg dah kawin. Menjadi harapan KRJNS supaya tenaga penggerak ialah mereka yang masih muda2 belaka supaya pak cik JIMNS dapat tumpukan usaha pada POL dan Dakwah Masyarakat Majmuk. Untuk maklumat, majoriti peserta merupakan pelajar maahad tahfiz di sekitar N.Sembilan dan Selangor. Insya Allah targeted Tajnid di kalangan golongan ulama' mampu dijayakan tidak lama lagi

Jzkk. Wassalam